fredag den 12. februar 2010

Bananas

Banankage, det er bare en yndlingskage! Denne banankage blev delt i to, fyldt med et lag chokoladecreme, og toppet af med en god omgang chokoladeglasur. Mums!


KageMor's Banankage
2 æg
250 g. sukker
150 g. flydende margarine
250 g. hvedemel
2½ tsk. bagepulver
2 tsk. vanillesukker
100 g. hakket mørk chokolade
5 bananer

Æg, sukker og margarine blandes. Bananerne blendes og blandes i. Det hakkede chokolade blandes i. Mel, bagepulver og vanillesukker tilsættes, og det hele blandes godt. Dejen hældes i en 20 cm springform ved 200 grader, og bages i ca. 1 time, men tjek løbende med en træpind, om den er færdig.

Chokoladecreme
200 g mælkechokolade
1/4 dl fløde

Chokoladen smeltes med lidt fløde. Resten af fløden piskes til skum. Chokoladen køles ned (skal ikke nå at blive stiv igen, men må heller ikke være for varm, for så smelter flødeskummet). Chokoladen hældes langsomt i flødeskummen, og det hele vendes forsigtigt sammen.

Bananmuffin med dødningehoved i fondant.

15 kommentarer:

  1. Her i huset er vi også vilde med banankage !

    Og din ser godt nok lækker ud !!!

    Rigtig god weekend

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  2. Takker og i lige måde :-)

    SvarSlet
  3. hvad er det du har på toppen af kagen, er det glasur eller noget chokolade halløj....?

    Ser for lækker ud...må vist prøves...må vist i gang med løbetræningen efter at have fundet din side...;O)

    Gitte

    SvarSlet
  4. @Gitte: Det er helt alm. kakaoglasur, og kagen er vist ikke en af de væreste trods alt med 5 bananer ombord :o)

    SvarSlet
  5. Hejsa kagemor:) jeg vidste ikke hvor jeg kunne skrive til dig henne, så nu gør jeg det her:)
    Ville bare høre om du har nogle gode opskrifter på mørke bunder, og lyse bunder? Ved godt det "bare" er en god chokoladekage eller sandkage, men sidst jeg bagte blev den ikke så god. Kagen smuldrede lidt da jeg ville skære den, og så er det jo altid dejligt med nogle nye opskrifter:) Håber du vil hjælpe mig:)
    Kærlig hilsen Maria

    SvarSlet
  6. Du kunne fx. tage et kig her. Der er mange gode:
    http://www.min-mave.dk/grupper/kager/subject-8636.htm

    SvarSlet
  7. Hej kagemor :)

    Den opskrift ser meget meget lækkert ud, men jeg vil egentlig gerne vide til hvor mange personer kagen er til. Jeg overvejer at lave kagen til 5 personer.

    VH Lea

    SvarSlet
  8. @Lea: 8-10 personer passer den meget godt til :o)

    SvarSlet
  9. hej jeg vil gerne vide hvor meget af den beskrevne fløde der skal piskes til fløde og hvor meget skal smeltes sammen med chokoladen

    SvarSlet
    Svar
    1. Pisk det hele, og tag en spiseskefuld over i chokoladen og smelt den sammen med. Tilføj evt. 1-2 skefuld mere.

      Slet
  10. Maria Jørgensen03 november, 2012

    Hej Kagemor.
    Lækker ser kagen ud og jeg vil enormt gerne bruge den til en surprise kage til min mand.
    Kan jeg betrække den her banankage med din mashmallow fondant? :)

    VH Maria :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den kan sagtens overtrækkes, du skal blot smør den op inden :o) Se under opsmøring.

      Slet
    2. Maria Jørgensen28 november, 2012

      Vil bare lige give tilbagemelding.
      Jeg bruge kagen, med flødecreme som i opskriften i midten.
      Jeg opsmurte den med nutella smørcreme og betrak den med din hjemmelavede MMF. Nøj den blev god! Tak for en kanon oplevelse med fondant for første gang, takket være dig :0)
      Sindsyg lækker kage!

      Slet
  11. Kan olie fungere som flydende magarine?

    SvarSlet